Když se na automobilovém trhu objevila Tesla Model S, působila jako zjevení z nějakého sci-fi filmu. Kupodivu to ale nebylo kvůli jejímu elektrickému pohonu. Elon Musk po převzetí Tesly už od modelu Roadster začal klást enormní důraz na „uživatelské rozhraní“. Vyplatilo se. Jenže teď NHTSA objevilo závažný problém. Počítačové komponenty se možná do aut nehodí. Pro autoservisy však budou velkou příležitostí. 

Nový trend s novými riziky 

Elon Musk přišel do automobilového průmyslu ze světa internetu. Věděl proto, že uživatelské rozhraní, či přesněji uživatelská zkušenost, hraje naprosto klíčovou roli nejen v celkové spokojenosti uživatele, ale také v tom, jak o dané službě či produktu pak mluví – tedy v tzv. word-of-mouth marketingu. Právě na něm Tesla postavila svůj úspěch. Jeho vizí bylo tehdy, aby automobil byl pro řidiče stejně přívětivý jako iPhone. 

Když pak v roce 2012 představil Elon Musk osobní automobil s gigantickým na výšku otočeným displejem namísto obvyklé série displejů, tlačítek a ovladačů, byl to šok. Šok, který se vyplatil a dnes ho všichni, včetně nové generace Mercedesu třídy S kopírují. Elon Musk se tehdy poprvé rozhodl použít relativně levné a dostupné komponenty známé z mobilních zařízení a vyplatilo se. Začal tak de facto nový trend, kdy se do automobilového průmyslu najednou začaly drát původně ryze počítačové firmy jako například nVidia.  

Počítačové firmy vzaly automotive útokem 

Příchodu počítačových firem přitom nahrál další klíčový trend, ve kterém byla průkopníkem Tesla – pokročilé asistenční systémy pro řidiče (ADAS) postavené na umělé inteligenci. Do nich právě nVidia vstoupila teprve nedávno, na sklonku roku 2018, aby v nich během pouhých dvou let získala suverénně nejlepší postavení, když loni podepsala exkluzivní spolupráci i s automobilkou Mercedes Benz, jejíž třída S byla až do příchodu Tesly brána jako etalon nových technologií v oblasti bezpečnosti řidičů (od osudné nehody při závodu vLeMans v roce 1955). 

158 000 Tesel může mít dle NHTSA vážný problém 

Zatímco spolupráce nVidie s Mercedesem a dalšími klíčovými hráči automobilového průmyslu je relativní novinkou, s Teslou to bylo jinak. Ta její technologie, konkrétně procesor nVidia Tegra 3 známý z mobilů a tabletů, využívala v Modelu S už v letech 2012 až 2018 a v Modelu Y v letech 2016 až 2018, a to právě jako srdce „tabletového“ uživatelského rozhraní, respektive jeho MCU (Media Control Unit)Od roku 2018, s novou generací Autopilota a AI (umělé inteligence) právě od nVidie, došlo i k výměně další palubní elektroniky.  

Jenže NHTSA teď narazila na jednu bolístku Tesel, se kterou patrně Elon Musk nepočítal. Tabletový a smartphonový procesor nVidia Tegra 3 byl doplněný o 8 GB flash paměti. Pro tehdejší telefony a tablety s Androidem vcelku běžná věc. Jenže životní cyklus chytrého telefonu a automobilu se dost zásadně odlišuje délkou. A flash paměť využitá ve spolupráci s procesorem dokáže přežít v průměru „jen“ 3 000 cyklů zápisu a mazání, což podle NHTSA stačí na 5 až 6 let běžného používání – na telefon dost, ale na automobil málo. 

NHTSA přitom registruje již jen na území USA celkem 12 588 incidentů týkajících se jednotky MCUkterá v Tesle řídí právě vestavěnou obrazovku. Řeší proto, zda nenařídit Tesle plošnou svolávací akci, ve které by měla Tesla za úkol vyměnit právě tuto flash paměť na MCU. Celkově by se svolávací akce mohla týkat 158 000 vozů. 

Co to bude znamenat pro budoucnost chytrých aut? 

Chytrá auta budou, i podle ředitele nVidietvořit do roku 2030 až pětinu celkového trhu osobních automobilů. V palubních systémech však bude mít počítačové elektronika a dotykové displeje mnohem větší zastoupení. Jenže výrobci si budou muset začít dávat velký pozor na použité komponenty. Ty očividně budou muset kromě kritérií SAE pro automobilovou elektroniku splnit ještě jedno kritérium – celková životnost. A ta se u automobilů s nástupem koronakrize prodlužuje. Je řada zemí, kde průměrné stáří registrovaných osobních vozů přesahuje 10 let, někde dokonce i 15 let. 

A tady se dostáváme ke skvělým zprávám pro automobilové servisy a případně i automobilová dealerství. Je dost pravděpodobné, že Tesla Model S nebude prvním a jediným automobilem s modernějšími palubními systémy, které se časem začne potýkat s koncem životnosti např. pamětí, disků a SSD. Jenže, na rozdíl od tabletu či notebooku, jejich výměnu není tak lehké pro uživatele zařídit svépomocí. Ke slovu tak brzy přijdou autoservisy, pro které může být výměna palubní elektroniky velmi zajímavou příležitostí k růstu. Servisy mohou například ve svém CRM evidovat stav elektronických komponent, případně doporučit zákazníkům včasnou výměnu např. při garanční prohlídce. Zároveň je to příležitostí pro automobilová dealerství, jak nabízet vlastní speciální opce ve formě dodatečných „záruk“ za elektronické komponenty palubních systémů. A jak jste připraveni na „počítačové zásahy“ do aut ve vašem autoservisu? 

Použité zdroje 

https://www.eetimes.com/nvidia-enters-adas-market-via-ai-based-xavier/ 

https://www.motortrend.com/news/tesla-model-x-s-nhtsa-screen-recall/ 

https://europe.autonews.com/automakers/nvidia-ceo-says-software-will-soon-define-car-drive-profit 

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-06-23/mercedes-will-use-nvidia-technology-in-all-cars-from-2024 

Photo by Chris Ried on Unsplash