Spalovací motory se chýlí ke konci svého života. V Evropě se bude datovat na rok 2035, v USA se začíná mluvit o stejném datu, které už platí v Kalifornii. Jenže konec spalovacích motorů změní na trhu s automobily jednu zásadní věc – odstraní hlavní bariéru vstupu pro čínské automobilky. A ty už se toho nemohou dočkat…

Nenápadná Čína dominuje trhu s EV

Kdo zná aspoň trochu čínský trh s automobily, ví, že zde existují desítky domácích automobilek, které se doslova perou o místní trh. Ten není malý. Jestliže ještě v roce 2010 dosahoval na nějakých milion prodaných aut měsíčně, před nástupem pandemie to byly už více než tři miliony. Pandemie a následný celosvětový nedostatek čipů sice srazil červnové prodeje na lehce nad dva miliony, což je oproti prosinci 2020 propad o 28 %, ale přinesl rekordní prodeje elektromobilů. Ty už činí 15 % ze všech prodaných vozidel a jejich podíl neustále roste (meziročně o 160 %). A čínské automobilky chrlí neustále nové modely. Tempo produkce je obrovsk0 i oproti Tesle, která je na místním trhu velmi dobře etablovaná. Čínský trh přitom představuje 50 % celosvětového trhu s EV a McKinsey očekává že v roce 2030 se zde prodá přes 9 milionů EV ročně.

Za první pololetí se v Číně prodalo už 1,1 milionu EV, přičemž kromě Tesly s Modely 3 a Y obsadily žebříček 10 nejprodávanějších značek výlučně čínští výrobci. Masivnímu úspěchu se těší zejména minivůz Wuling Hong Guang MINI EV s neuvěřitelnými 181 810 prodanými kusy. Měsíční prodeje tohoto minivozítka v Číně dosahují podobných čísel jako evropské prodeje Volkswagenu Golf. První desítku pak doplňují automobilky BYD, Great Wall, GAC (GAIC), Li Xiang, Chang’an a Chery. BYD přitom zejména v posledních měsících svými prodeji atakuje Teslu. Jenže čínské automobilky si teď brousí zuby i na další trhy.

Why China Is Beating The U.S. In Electric Vehicles

Nenápadná expanze

To, že Číňané umí zabrat, se nejlépe ukazuje na ruském trhu. Rusko nemá tak přísné emisní limity jako Evropa či USA, takže se sem Číňané dostanou i se spalovacími motory. Jak rychle dokáže čínská automobilka uspět zde nejlépe ukazuje koncern Geely, čínský vlastník Volva a 9,7% akcionář německého Daimleru, který loni založil novou značku EV s názvem Zeekr, která má spatřit světlo světa letos na podzim. Geely vstoupilo do Ruska teprve loni, v rámci své expanze mimo Čínu na trhy na Filipínách, Kuwaitu, Saudské Arábii a Myanmaru. V Rusku nabízí SUV Atlas, Coolray, Tugella a Atlas Pro. Druhý jmenovaný, postavený na technice od Volva, se přitom v červnu 2021 vyšplhal mezi 25 nejprodávanějších aut v Rusku, jehož prodeje vzrostly o 300 %. Coolray se rozměry, technikou i výkonem může srovnávat se Škodou Karoq. Ta v cenovém srovnání vyjde v základní výbavě v Rusku o 14 % dráž, jenže ve srovnatelné motorizaci a konfiguraci stojí téměř dvojnásobek co Geely, které navíc nabízí pětiletou záruku. Přístup Geely k ruskému trhu přitom dává tušit, jak může vypadat taková expanze v oblasti EV. Výše zmiňovaný Wuling Hong Guang MINI EV totiž vyjde v přepočtu jen na 4500 USD, o třetinu méně než srovnatelný Citroen Ami.

Západní joint-venture v Číně pomohou Číňanům na západ

Expanze Číňanů na západ přitom může být mnohem rychlejší, než se může zdát. Číňané totiž mohou těžit ze svých joint-venture jako je SAIC Volkswagen, SAIC GM, BAIC Hyundai, DPCA (Dongfeng a PSA), GAIC Toyota, GAIC Tesla a další. Západní automobilky je musely založit jako podmínku vstupu na čínský trh. Dalším předmostím na západě jsou pak majetkové vstupy do západních automobilek jako je tomu v případě Geely nebo SAIC (GM, Roewe).  

Čína vzala Norsko útokem

Expanze Číňanů na lukrativní západní trhy přitom už začala. Na ten nejlukrativnější – do Norska, kde v červnu 2021 dosáhly B/PHEV se 17 323 prodanými vozy neuvěřitelných 84,9 % celkových prodejů, vstoupil v červenci čínský BYD se svým rodinným SUV Tang, kterých tu letos chce prodat 1500. BYD přitom na skandinávských trzích už působí, ale se svými elektrickými autobusy. Vstup do Norska je na jednu stranu mnohem jednodušší než na trhy EU, ale na druhou stranu se jedná o vůbec nejvíce konkurenční trh s elektromobily na světě.

BYD přitom, stejně jako v Číně, čeká utkání hlavně s Teslou, která svými prodeji Modelu 3 v Norsku více než dvojnásobně předčila druhý Ford Mustang Mach-E. Cílových 1500 prodaných vozů za pololetí by přitom v Norsku mohlo BYDu stačit na 10. příčku, kterou za první pololetí s 1579 prodanými vozy obsadilo „britské“ MG ZS EV. Možná ale stojí za to si připomenout, že automobilu MG Motor v roce 2005 koupil čínský Nanjing Automobile Group, člen nikoho menšího než SAIC, který v Číně vlastně joint-venture s VW a GM. Navíc, devátá příčka s 2349 prodanými vozy patří v Norsku modelu Polestar 2, tedy vlastně čínskému Geely. Útok čínských elektromobilů na západ se tak vlastně už dávno potichu stal realitou.

Jak se připravit na Číňany? Nebát se nových obchodních modelů

Čínské automobilky už dávno pochopily, že klasické modely prodeje jsou mrtvé, respektive že na EV tak dobře nefungují. Kromě klasického modelu vlastnění vozu anebo leasingu tak v Číně narazíte často i na model leasingu akumulátoru. Od automobilky si zakoupíte vůz, ale jeho akumulátor máte formou služby. Nemusíte si tak vůbec dělat hlavu s poklesem jeho kapacity, ani s následnou výměnou a likvidací. Číňané tak odstraňují největšího strašáka zejména u vozů s nízkou kapacitou akumulátoru, které jsou logicky levnější.

Někteří prodejci navíc začaly nabízet i další model – vlastníte vozidlo bez akumulátoru, akumulátor máte na leasing, avšak ne jeden konkrétní. Když tedy potřebujete rychle vyrazit na cestu, necháte si v dealerství akumulátor vyměnit za nabitý a jedete. K tomu jsou přirozeně takovéto vozy přizpůsobeny, aby výměna zabrala jen pár minut. Velmi populární je zde i carsharing, který umožňuje pronajmout si EV na určitý počet minut.

A jak se na expanzi Číňanů můžete připravit vy? Důležité je znát své zákazníky a vědět, co od svého automobilu čekají. Musíte být ale také připraveni na rychlé zavedení nových business modelů, které jsou pro západní automobilky zatím nezvyklé. K tomu vám může pomoci specializované flexibilní cloudové Automotive CRM pro automobilové dealery, které nejenže hravě zvládne přidat do vašeho portfolia novou značku a modely, ale také zavést nové servisní a prodejní modely a využít všech stávajících informací, které máte o svých zákaznících.

Použité zdroje

https://www.bloomberg.com/news/features/2021-06-26/china-s-electric-car-capital-has-lessons-for-the-rest-of-world

https://www.reuters.com/article/us-autos-emissions-california-exclusive-idUSKBN2BE111

https://tradingeconomics.com/china/total-vehicle-sales

https://insideevs.com/news/522274/china-plugin-car-sales-june2021/

http://global.geely.com/media-center/news/geely-auto-2020-sales-reach-1-32-million-units/

https://www.thehindubusinessline.com/companies/new-energy-vehicle-manufacturer-byd-enters-competitive-european-pv-market/article34761296.ece

https://www.thehindubusinessline.com/companies/new-energy-vehicle-manufacturer-byd-enters-competitive-european-pv-market/article34761296.ece

https://insideevs.com/news/517969/norway-plugin-car-sales-june2021/

https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/winning-the-chinese-bev-market-how-leading-international-oems-compete

https://theconversation.com/what-electric-vehicle-manufacturers-can-learn-from-china-their-biggest-market-161536