Předplatné na auta jako alternativa k leasingu

Čím se liší a jak to změní trh?

Nové auto každý měsíc. Přesně to nabízí v některých zemích automobilky či některé leasingové společnosti ve formě automobilového předplatného. Tato relativní novinka má doplnit stále populárnější operativní leasing a dost možná zamíchá kartami na trhu. Co to bude znamenat pro trh s automobily?

Co je to předplatné na auto

Předplatné na auto je vlastně jakýsi mezistupeň mezi autopůjčovnou a tradičním operativním leasingem. Stejně jako v autopůjčovně se není třeba o nic starat – servis, přezutí, veškerá pojištění, silniční a ekologické daně a v případě elektromobilů či vodíkových aut někdy dokonce i nabíjení jsou v ceně služby. Uživatel automobilu se tak stará jen o ceny pohonných hmot, kapalinu do ostřikovačů, mýtné a poplatky za parkování a nic víc, zkrátka auto jako služba. Řada služeb předplatného zahrnuje dokonce i přistavení vozu na domluvenou adresu.

Klíčová je zde délka trvání předplatného – ta se pohybuje v rozmezí jednoho měsíce, kvartálu, pololetí, devíti měsíců až roku. Někdy, např. u Porsche v USA, je však možné půjčit si auto i na jediný den. Předplatné na auto nabízejí na různých trzích buď přímo automobilky, nebo leasingové společnosti, a dokonce i autopůjčovny. Je to tedy trh, kde se střetávají všichni současní hráči. Po skončení několikaměsíčního kontraktu je možné pokračovat s novým autem, nebo kontrakt ukončit.

Předplatné vs leasing

Rozdíly předplatného oproti leasingu nemusí být na první pohled zřejmé. Ten hlavní je v délce trvání kontraktu. Sekundární, oproti běžnému leasingu, pak spočívá v tom, že není možné si vůz po skončení kontraktu odkoupit, stejně jako to není možné v autopůjčovně. Klíčový rozdíl oproti např. operativnímu leasingu spočívá také v tom, že auto nemusí být nové a že není možné zvolit si jeho konfiguraci. Většina nabídek počítá s auty do stáří dvou let a předem vybraným seznamem modelů, motorizací a specifikací výbavy.

Pravdou je, že současná nabídka operativního leasingu se někdy službám předplatného blíží. Existují totiž poskytovatelé leasingu, kteří nabízí třeba jen roční či dokonce šestiměsíční kontrakty, a kromě pojištění a silničních a ekologických daní zahrnují do ceny leasingu třeba i přezutí a servis. Ne na všech trzích jsou tyto nabídky ale k dispozici, a ne všude jsou vítány s otevřenou náručí. Automobilové předplatné tak může být také atraktivní i z pohledu marketingu. V dobách Spotify, Netflixu, Adobe Creative Cloud či Microsoft Office 365 si totiž stále více firem i spotřebitelů zvyká na využívání všeho ve formě právě předplatného. Na řadě trhů dokonce existuje i předplatné na mobily a laptopy. Proč tedy „neprodávat“ a hlavně nepropagovat stejnou formou i auta.

Pro koho se vyplatí předplatné

Předplatné by bylo ideální pro začínající řidiče. Většina poskytovatelů to samozřejmě ví, a právě tomu se snaží předejít. U řady služeb je tak vyžadován vyšší vstupní věk (třeba i nad 25 let), a zároveň vlastnění řidičského průkazu po několik let. Pro čerstvé řidiče je tak služba, zatím, většinou nedostupná.

U retailového segmentu však existují i další scénáře použití. Auto do rodiny na pár měsíců se hodí totiž zaměstnancům, kteří dostanou v práci výpověď a musí vrátit služební automobil, nebo těm, kteří si vezmou tzv. sabbatical, třeba právě na půl roku či rok. Vykrytí absence firemního vozu přitom řeší v některých zemích poměrně velká skupina zákazníků, kteří by automobilové předplatné uvítali s otevřenou náručí.

Na své si však přijdou i automobiloví nadšenci, zejména u značek jako Porsche. Mít každý měsíc nové, a hlavně jiné Porsche je dětským snem nejednoho kluka. Málokdo si to však může dovolit. Jenže při ceně 3 100 $ + daň měsíčně, což je cena služby Porsche Drive v několika velkých městech na západním pobřeží USA, už takový sen je vcelku reálný. Klidně jen na pár měsíců.

Ideální cílovou skupinou jsou také firmy, zejména pak se sezónním podnikáním. Pro limitované kontrakty takto mohou najmout služební vozidla jen na pár měsíců, třeba jen na danou sezónu. Výhodné je to však i pro firmy zaměstnávající stážisty, či pracovníky z jiných poboček. Zajímavou cílovou skupinou jsou i kontraktoři, kteří přijíždějí do dané lokality jen na pár měsíců, než dokončí danou zakázku.

A pak tu máme předplatné na elektromobily. Ty pro řadu firem slouží jako demonstrace šetrného přístupu k přírodě. A mít možnost např. na letních firemních eventech ukazovat čistě elektromobily, to už je něco, co řada firem zváží. Ostatně Citroën pro svoji užitkovou verzi Ami, kterou lze získat ve Francii právě formou předplatného, také zvolil spolupráci s vybranými firmami. A formou předplatného jdou u užitkových vozů i další výrobci jako Mercedes-Benz či Ford.

Uchytí se automobilové předplatné

Má šanci se ale automobilové předplatné uchytit na trhu? Jednoznačně ano. Jen to možná nebude plošně dostupná služba. Lze očekávat, že osloví jen konkrétní segmenty a části trhů. Však ani v USA ji nenajdete všude, totéž platí i o Evropě. Jak ale automobilové předplatné změní trh?

Některé automobilky chtějí jít cestou přímých prodejů, či prodejů přes své vlastní finanční společnosti. To samozřejmě dealery moc nepotěší, zejména pak pokud bude cenová politika nastavena v neprospěch pořízení vlastního vozu. Jenže automobilky si ta auta nebudou schopny samy servisovat. Na to budou potřeba dealerství. Pro dealery se tak vyplatí jít cestou spolupráce s automobilkami. Ti, kdo budou proaktivnější, budou ve výhodě. To se bude týkat zejména větších dealerství s více pobočkami.

Lepší vyjednávací pozici pro automobilové předplatné, a to nejen to ve spolupráci s automobilkami, budou mít pak ti, kteří mají dobře pokrytá data v CRM a znají své klienty. Dealeři využívající pokročilé specializované CRM systémy jako Automotive CRM nabízející 360° pohled na zákazníka, včetně jeho interakcí na sociálních sítích, totiž budou schopni generovat službám předplatného kvalitní leady.

Navíc za poskytnutí kvalitních leadů dostanou štědře zaplaceno, stejně jako tomu je teď u leasingů a půjček. Přitom vyhrát zákazníka aspoň tak, že dostanu provizi z jeho předplatného + budu servisovat jeho vůz, může být ve skutečnosti zdrojem nových příjmů. Lze totiž očekávat, že automobilové předplatné si budou pořizovat přeci jen jiní zákazníci než ti, kteří by si přišli koupit nový vůz. A jak jste na příchod automobilového předplatného na váš trh připraveni vy?

Použité zdroje

https://www.forbes.com/wheels/advice/car-subscription-services/

https://www.thebalance.com/best-car-subscription-services-5095656

Reference

Poptávka